Jeśli myślimy o jednostkach pływających i dalekich podróżach, w myślach mamy od razu widok bezkresnych oceanów i wielkich statków, które po nich płyną. To oczywiście dobrze skojarzenie. Ale przecież żegluga wodna nie jest tylko domeną mórz i wielkich oceanicznych jednostek. Są też przecież i to całkiem liczne, statki żeglugi śródlądowej. Flotylle tych statków służą do podobnych celów, tylko jednostki są inne i inny jest zakres działania. A akwenem są rzeki i jeziora. Podobnie jak na morzu, statki śródlądowe wożą pasażerów i ładunki. Różnice są tu przede wszystkim takie, ze rejsy z pasażerami są w ogromnej większości krótkie, nie ma praktycznie podróży pasażerskich na dystansie kilkudziesięciu, czy więcej kilometrów po rzece. Chyba, że jest to wyjątkowa rzeka, jak choćby Amazonka. Ale to wyjątek. Przeważają rejsy krótkie, a do tego częste są też wypożyczenia statków na zorganizowanie tam imprez typu wieczór kawalerski, czy przyjęcie firmowe. Floty statków transportowych wożą przede wszystkim towary masowe, takie jak zboże, węgiel, czy rudy żelaza. W zależności od kraju, ten transport jest rozmaicie rozwinięty. Powinien być powszechny, bo tego typu metody przewozu są tanie i bardzo ekologiczne. Ale zapewne nigdy nie zdobędą ogromnej popularności, ze względu na swoje ograniczenia co do miejsca transportu i jego szybkości.