Na całym świecie znajdują się dziesiątki wielkich oraz setki małych stoczni. Każda z nich zajmuje się budową mniejszych i większych statków i okrętów. Jak wiadomo, do budowy każdego statku niezbędny jest odpowiedni projekt. Tworzeniem takich projektów zajmują się biura konstrukcyjne które znajdują się przy stoczniach. Ale nie tylko one. Są bowiem także biura konstrukcyjne, które działają niezależne od stoczni. Biura takie tworzą projekty statków, które potem sprzedają zainteresowanym stoczniom albo armatorom. I tak jeden projekt może być sprzedany do kilkunastu stoczni, jeśli jest oczywiście dobry. Istnieje także możliwość wprowadzania w nim zmian. Przykładowo, jeśli biur konstrukcyjne stworzy projekt nowoczesnego, niewielkiego statku transportowego, to w Polsce może on być zbudowany (ze zmianami wprowadzonymi przez biuro konstrukcyjne) jako statek do transportowania węgla, w Niemczech może powstać jako jednostka do transportowania rud żelaza a w Malezji jako statek do transportu artykułów chemicznych. Wszystko wymaga jedynie odpowiedniego przygotowania. Tak samo jest z projektami okrętów wojennych. Na przykład słynne projekty Meko 200, zgodnie z którymi powstawały fregaty rakietowe w Turcji, Australii, Nowej Zelandii, Portugalii i kilku innych krajach. Różniły się one od siebie wyposażeniem, choć w większości był to ten sam okręt, zaprojektowany przez jedno biuro konstrukcyjne i różniący się w zasadzie tylko uzbrojeniem.