Co jakiś czas słyszy się o różnego rodzaju operacjach wojskowych, które mają miejsce w różnych miejscach na świecie. W czasie takich operacji żadna flota wojskowa na świecie nie jest w stanie poradzić sobie bez wsparcia ze strony flot handlowych. To od nich są albo wynajmowane albo konfiskowane (na mocy prawa danego kraju) statki, które są potem wykorzystywane do transportu wojska i materiałów zaopatrzeniowych. Najbardziej pożądane są duże kontenerowce, które posiadają własne dźwigi do wyładunku. Takie statki pozwalają na przewożenie szeregu samochodów wojskowych i wojskowych kontenerów i na dodatek można z nich szybko sprzęt wyładowywać. Duży statek potrafi bez problemy przetransportować połowę zmechanizowanego batalionu z kompletnym wyposażeniem, co w przypadku bataliony pancernego oznacza konieczność przetransportowania mniej więcej trzydziestu czołgów. Statki takie są dalej obsługiwane przez cywilną załogę, mają jedynie na swoim pokładzie kilku żołnierzy marynarki wojennej z przenośnym systemem łączności. Jeśli jest to bardzo niebezpieczny rejon działań wojennych, możliwe jest zainstalowanie na statku systemów obronnych, takich jak szybkostrzelne działka czy ciężkie karabiny maszynowe. Statki takie po zakończeniu operacji wracają do normalnej służby w marynarce handlowej albo u armatorów komercyjnych. W niektórych państwach za czas wynajęcia statku armator otrzymuje określone wynagrodzenie. W innych krajach jedynie podziękowanie.