Transport drogą morską od setek lat jest dla wielu państw najważniejszym i najbardziej istotnym sposobem transportu towarów, zarówno tych eksportowanych, jak i importowanych. Dotyczy to oczywiście przede wszystkim tych krajów, które w istotny sposób graniczą z oceanami, choćby takich jak Anglia czy Australia. Wraz z rozwojem światowej gospodarki, pojawianiem się nowych potęg gospodarczych, zwiększa się też w naturalny sposób zapotrzebowanie na coraz to większą liczbę statków do przeważenia towarów. Co ciekawe, statki te, budowane przez armatorów z całego świata, w dużej mierze nie są wcale rejestrowane pod banderami macierzystych krajów. Co może być dla wielu zdziwieniem, największą flotą świata dysponuje w chwili obecnej Panama, pod której banderą jest zarejestrowanych prawie 13% wszystkich statków na świecie. Niewiele mniej, bo 12% ma równie egzotyczna Liberia. Oczywiście te kraje nie są posiadaczami rejestrowanych u nich statków. Są to tak zwane tanie bandery. Armatorzy chętnie rejestrują swoje nowe statki w tych właśnie miejscach, bo pozwalają one na znaczne oszczędności na wielu opłatach i bardzo często nie pobierają wcale podatku dochodowego. Do tego łatwa jest tam rekrutacja załóg, bo omija się w ten sposób ograniczenia jakie stawiają rozwinięte w wielu państwach związki zawodowe i prawo pracy.