Od kiedy światem zaczął rządzić przemysł i priorytetem dla każdego kraju jest jak najszybszy i jak najbardziej przy tym zrównoważony rozwój gospodarczy, jednym z istotnych problemów, przed którym stanęły niemal wszystkie państwa, stało się zaopatrzenie własnej gospodarki w surowce, które są niezbędne do jej funkcjonowania. Problem ten w różnym stopniu dotknął różne kraje. Wraz z rozwojem gospodarek i zmianami w stylu życia ludzi wzrosło ogromnie zapotrzebowanie na paliwa, w szczególności na ropę naftową służącą do napędu silników i wytwarzania benzyny, niebiednej do napędzania coraz większej liczby aut, jakie każdego roku pojawiają się na drogach. Ten problem dotyka większość krajów i sprawił, że te nieliczne państwa, które są zasobne w ten surowiec stały się nagle bardzo bogate. A surowiec z tych krajów trafia do odbiorców ostatecznych na dwa podstawowe sposoby. Jeden to transport rurociągami. Jeśli to jest niemożliwe ze względów geograficznych(odległości rzędu tysięcy kilometrów i to na innym kontynencie) czy politycznych ( rurociąg musiałby przebiegać przez tereny niesprzyjanych i niestabilnych sąsiadów) to odbywa się to drogą morską. Do transportu ropy używa się wtedy największych i uznawanych za najważniejsze statki świata tankowców. Zdecydowana większość tych statków jest ogromna. Długość ponad trzysta metrów nie robi w tej kategorii statków większego wrażenia.