Wiele krajów dysponuje na swoim terytorium szeregiem szerokich rzek i kanałów, które umożliwiają pływanie po nich nawet dużym statkom. To pozwala na wykorzystywanie statków śródlądowych do transportowania różnego rodzaju towarów. Wśród takich statków najpopularniejsze są barki, ale są też i statki przypominające pomniejszone wersje statków morskich. W Polsce na przykład można bez problemy wykorzystywać Odrę. I dzieje się tak, kiedy na przykład barki przewożą węgiel z portu w Gliwicach do portu w Szczecinie albo w Świnoujściu. Taki transport jest opłacalny, albowiem przede wszystkim nie napotyka na żadne korki po drodze i istnieje bardzo nikłe ryzyko wypadku. Z drugiej strony jednak statkom trzeba zapewnić swego rodzaju infrastrukturą, a więc nie tylko porty, ale i system kontroli żeglugi oraz specjalny sprzęt do pogłębiania kanałów wodnych czy też to holowania w razie awarii. Barki mogą przydać się nie tylko do transportowania materiałów typu węgiel czy rudy żelaza. Można nimi także przewozić na przykład drewno, artykuły żywnościowe (zboża), żywe zwierzęta czy też płynne materiały chemiczne, a nawet ropę naftową, mazut czy chemikalia innego rodzaju. W tych ostatnich przypadkach liczy się przede wszystkim to, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo w przypadku awarii i możliwego skażenia ekologicznego. Jeśli jednak statek jest sprawny, to ryzyko awarii jest o wiele mniejsze, niż w przypadku kolei albo przewozów samochodami typu TIR.