Jak tylko powstała cywilizacja, jedną z najważniejszych myśli, która była wiecznie wielce istotna, była ta związana z pokonywaniem odległości. Społeczności, jakie podołały, organizowały budowę dróg, dzięki którym mogły się prędko przesuwać z jednego położenia w to, gdzie to było potrzebne. Inne zmuszone były korzystać z naturalnych dróg bardzo nieodpornych na warunki pogodowe oraz podlegających rychłej erozji, co powodowało, że nie stale zdołały z dróg korzystać. To nawiasem mówiąc stanowiło o głównej sile państwa rzymskiego ponad innymi jak również było jednym z motywów jego tak bardzo wieloletniego panowania nad tak potężną połacią Europy, Azji i Afryki. Kłopotem było w takim razie nie tylko przesunięcie się w to położenie, ale też wzięcie adekwatnie postawnego bagażu ze sobą. Czy to wojska, czy towaru, lub wreszcie wyekwipowania. A niejednokrotnie ogółem tegoż równocześnie. W takiej sprawie całkowicie potrzebne były statki. Dzięki jakim wolno by było przejść morze. Zarzewie pływania po morzach nie były banalne, ponieważ informacja przystała na budowę jednostek niewielkich jak również takowych, które sprostały wypływać tylko niedaleko brzegu. Dopiero z upływem lat jęły powstawać jednostki i okręty coraz większe oraz coraz w wyższym stopniu odporne na wymagające okoliczności, jakie wolno było spotykać na morzu. To sprawiło, iż było prawdopodobne docieranie do coraz to dalej położonych obszarów. I zabieranie ze sobą dużej dawki artykułu, czy zaopatrzenia.