Transport towarów, częstokroć nadzwyczaj wielkich, z jednego miejsca w inne, od setek lat stanowił duży ambaras. Tym bardziej natężony, im odległość a także rozmiar zabieranego towaru była obszerniejsza. Wspólnie z przebiegiem techniki, rosną też wariacje przewozu większych ilości. Niemniej jednak upływa to w korelacji z wzrastającym zapotrzebowaniem. Co wywołuje, że znajduje się nieustanne zainteresowanie na możliwie utylitarny przewóz. Transportując z jednego kontynentu na inny, notorycznie na dystanse z grubsza tyś kilometrów cały czas najbardziej ekonomiczną alternatywą pozostaną statki. Przewozy lotnicze pozostają zdecydowanie szybsze, jednak ich możności transportowe są ograniczone, a koszty wysokie. To wywołuje, iż jest konsekwentne zmierzanie do budowy jak największych okrętów, jakie będą co prawda droższe, ale w dłuższej perspektywie, wskutek dużych możliwości przewozowych, bardziej ekonomiczne. Takie wielkie statki zajęły w tej chwili najbardziej znaczne szlaki morskie świata. Kursują po nich gigantyczne statki do przewozu nafty, które transportują dziesiątki tyś. ton nafty. Krążą masowce, ładujące na pokład setki tysięcy ton rudy żelaza, owsa i innych materiałów. Pływają również statki mogące przewieźć na pokładzie wiele tysięcy samochodów. Kaliber tych okrętów wywołuje, że nie każde miasta portowe mają możliwość dopuścić te największe giganty. Lecz coraz więcej portów modernizuje się do ich obsługi. Ponieważ z każdym rokiem przybywa takowych statków.